Oyun, son yıllardaki rekabetinde etkisiyle son derece pahalı bir lüks haline geldi. “En iyi oyunu biz yaparız” diyen firmalar, her yıl sayısı 100’ü aşan, önemli bir kısmı da “blockbuster” denilen yapımlarla karşımıza çıktılar.
Eğer ev konforunda en yeni oyunları deneyimlemek isterseniz, binlerce lira para harcamanız gerekiyor. Anakartı, ekran kartı, işlemcisi, soğutma sistemleri, monitörü ve diğer harici donanımları derken… İnsanın okurken bile cüzdanı hafifliyor doğrusu(!)
Hayır, dersimiz tüketim kültürü ve onun etkileri değil. Oyunları hepimiz seviyoruz, her geçen yıl daha çok oyunu tüketiyoruz. Bundan 5 yıl önce çıksa sükse yaratacak oyunlar, bugün çıktıkları ve geri kaldıkları için yerden yere vuruluyorlar. Yani hem firmaların hem donanım üreticilerinin hem de oyuncuların sürekli alıp veremediği bir şeyler oluyor. Bu da bizi beklenen sona, bir değişim noktasına ve yeni bir başlangıca doğru götürüyor.
Bir zamanlar tüketicilerin karşı çıktıkları abonelik sistemine dayalı hizmet anlayışının yaygınlaşmasıyla, oyun dünyasındaki değişimin ilk adımları da atılmaya başladı. Yaklaşık son 5 yıldır dev şirketlerden WEB 4.0 olarak adlandırdığımız devrimsel değişikliklerin yaşanacağı yıllarda, oyunlara özel adımlar atmalarını bekliyorduk.
Ha geldi ha gelecek dediğimiz, ama bir türlü gelemeyen Death Stranding.
Şimdi oyun yapımcılarının da haklarını yemeyelim, çünkü o dev şirketlerin de kendilerinden bağımsız sorunları aşmaları gerekiyordu. İnternet erişimine sahip olan insan sayısının artması, eş zamanlı olarak bağlantı hızlarının yükselmesi gerekiyordu. Hala çoğu bölgede etkisini hissemedesek de internet hızlarında, global olarak ciddi bir artış yaşandı. 5G gibi teknolojilerle birlikte, WebOS örneklerinin sayısının arttığı bir döneme girdik.
WebOS, bugün kullandığımız işletim sistemlerinin, yazılımların ve oynadığımız oyunların kaderini kökünden değiştirecek bir yaklaşım. Google’ın ve Microsoft’un çevrimiçi ofis programları, bunun en ilkel örnekleri oldu. Sırada ise Android’in yerini alacak olan Fuchsia var. Cihazınıza herhangi bir yükleme yapmadan, anlık olarak erişebileceğiniz uygulamalar ve hatta işletim sistemleri olacak. Yani mesele sadece oyunlarla sınırlı değil.
Böyle bir ortamda Sony, Nvidia ve elbette ki Google’ın izinden gidemeyen şirketlerin teker teker battıklarını göreceğiz. Donanım üretme ve son derece pahalı fiyatlara satma devrinin sonuna geliyoruz. Bu da günümüzün en büyük tüketici elektroniği pazarlarından olan oyun donanım pazarının giderek Sahra Çölü’ne benzeyeceği anlamına geliyor.
Eğer yaptığınız şeyi insanlara sunamazsanız, ticari bir başarı elde edemezsiniz. Belki kağıt üzerinde farklı bir sektör, ancak Nokia’nın %90’ın üzerine çıkan pazar payı bugün %5 bile değil. Bu örneği kimse unutmuyor. Çünkü Nokia yaptığını satamadı, çünkü Apple ya da Samsung kadar iyi bir pazarlama yeteneğine sahip değildi. Var olan durumu korumak için direnince; yok oldu.
Oyuncular, oyun donanımı üreticileri ve oyun yapımcıları için de durum farklı değil. Intel, AMD, Nvidia, Sony, Google, Facebook ve daha pek çok şirketin bulut oyunculuğu üzerine yatırım yapma sebebi de tam olarak bu. Daha ucuza, herkes için ulaşılabilir hizmetleri daha çok insana satabilmek. Peki bu şirketlerden hangisi pazarlama açısından diğerlerine kıyasla daha güçlü?
Bu 7 madde, modern dünyada oyun sistemlerine üye kazanmak isteyenlerin uyması gereken bir anayasa gibi. Peki günümüz pahalı oyun sistemleri ve konsollarını üreten firmalar bu yasalardan kaç tanesine uyum sağlayabiliyor? 1, 3 hadi zorladınız en fazla 5 tanesine… Eğer hepsine uyan bir sistem yaygınlaşırsa, şimdiden geleneksel diyebileceğimiz donanım üreticilerine elveda deyin!
Ürün: Google Stadia
Fiyat: Şimdilik net değil ama aylık 20 ila 30 dolar arasında olacağı söyleniyor. Ayrıca fiyatta yerelleşme politikası olması bekleniyor. (ABD’de 60 TL’ye denk gelen en ucuz Netflix paketinin Türkiye’de 16 TL olması gibi.)
Dağıtım: Yaklaşık 2.5 milyar cihazda yüklü olan Android, dünyanın en büyük işletim sistemi. Ayrıca WebOS sistemine dayanan Google Fuchsia geliyor.
Tutundurma: YouTube, yaklaşık 2 milyar aylık kullanıcıyla rakipsiz. Oyun yayınlarını izlerken Stadia sayesinde oyuna katılabileceksiniz. Google binlerce oyuncunun aynı anda bulunduğu Battle Royale oyunlarından bahsediyor. Tek tıkta bugün binlerce TL harcama gerektiren oyunlara girmek mümkün olacak.
İnsan: Google, renklerle barışık olan imajı ve akıllı telefon bağımlılığına karşı attığı adımlarla sempatik görünmek içinden geleni yapıyor. Tabi iyi oyunlar ve iyi oyun stüdyolarıyla anlaşırsa tüketim açısından da sempatik olurlar. Assasin’s Creed Odyssey ve Doom Eternal gibi dev yapımlarla ilk temellerini attı.
Fiziksel olanaklar: Google Stadia’ya üye olmak çok kolay olacak. Kart bilgilerinizi girip, düzenli ödeme yapmayı kabul edince Google Chrome yüklü herhangi bir cihazdan istediğiniz desteklenen oyuna dahil olabileceksiniz. Güle güle fiziksel mağazalar...
Süreç: Google adına en zor şey bu. Herkesi her zaman memnun edemeyecek, ancak çoğunluğu memnun edebilmek için 200 farklı ülkeye Stadia sunucu ve merkezi oyun sistemlerini konumlandıracak. Bu konudaki başarısını ise zaman gösterecek.
AMD, Stadia sunucularına bağlı olan merkezi bilgisayar sistemleri için donanım üretiyor. Nvidia, sadece kendi donanımlarına sahip insanlara GeForce Now sistemini kullandırıyor. Sony sadece PlayStation sahiplerine bulut oyunculuğu hizmeti veriyor. Stadia ise herkese hizmet vermek için geliyor. Dolayısıyla piyasanın en güçlü ismi -şimdilik- Google.
Teknoloji dünyasının çıktılar hiçbir zaman yeryüzünde bır çırpıda yaygınlaşmadı, çünkü fırsat eşitsizliği var. Herkes istediği her şeye aynı şartlarla ulaşamıyor. Google Stadia için de böyle olacak. İlk olarak 2019’un sonuna kadar Kanada, ABD, bazı Avrupa ülkelerinde hizmet verilecek. Gördüğünüz üzere Türkiye’nin adı listede yok. Belki 2020, belki 2021; bilemiyoruz. Nitekim emin olduğumuz bir şey var ki Stadia’nın hemen yaygınlaşması çok zor.
Emin olduğumuz bir diğer konu da şu: Stadia gibi sistemler, daha çok insanı oyuncu yapmaya aday. Daha ulaşılabilir bir şey varken eskiler daima unutuldular.
Muhtemelen ilerleyen yıllarda “Google Stadia Etkisi” olarak anacağımız bir donanım üreticileri krizi görmeye hazır olun. Bu kriz ortamında, Stadia gibi hizmetlerin hala satılamadığı pazarlarda oyuncu donanımlarının fiyatları ciddi derecede ucuzlayacak.
Ne kadar zaman alacağı konusunda kesin bir şey söylemek zor. Bu zaman dilimi, Google gibi devlerin başarısına bağlı. Yine de kulislerde bu süreç için “5 yıl” zaman biçildiğini söyleyelim.
2020’li yılların ortasında, dilediğiniz yerden istediğiniz oyunu, günümüze kıyasla son derece ucuza oynamak sizce nasıl bir deneyim olacak? Oyun donanımları ucuzlasa bile Stadia gibi platformları tercih eder misiniz? Düşüncelerinizi yorumları kısmında belirtmeyi unutmayın, detaylar için takipte kalın.
Kaynaklar: Tech Insider (Google Stadia özet sunumu), Marketing.co.uk
Apple, eski nesil iPhone ve iPad’lerin sorunlarını düzeltmek için yeni bir güncelleme yayınladı. Apple, güncellemeyi resmî sitesinden duyurdu. ...
Geçtiğimiz ağustos ayında ABD’nin Texas eyaletinin El Paso şehrinde 20 kişinin öldüğü silahlı saldırı sonrasında kapatılan sosyal paylaşım platformu 8chan, yeniden markalaşma...
Steam'de oldukça iyi notlara sahip olan Welcome to Princeland'in tek kişilik modu kısa süreliğine ücretsiz olarak sunuluyor. ...